Friday, 5 October 2012

SITUASI 10:Di kedai komputer

JUMAAT
5 OKTOBER 2012


Selepas habis kelas saya bercadang ingin ke kedai BHL yang berhampiran dengan Kampus. Setibanya di kedai tersebut saya terus berjumpa dengan salah seorang pembantu di kedai itu. Pembantu kedai tersebut merupakan seorang wanita yang berbangsa India. Saya menanyakan soalan mengenai masalah printer saya. Pada mulanya wanita itu faham dengan soalan saya. Apabila saya ajukan soalan seterusnya pembantu kedai tersebut tidak dapat menjawab persoalan saya. Hal ini kerana wanita itu tidak faham dengan soalan yang saya kemukakan dan saya tidak dapat memahami apa yang telah disampaikan oleh wanita itu. Kawan saya cuba untuk menerangkan namun demikian ianya tetap sama. Akhir sekali saya mengambil keputusan untuk pergi ke kedai lain.  


Antara istilah-istilah printer yang sering diguna pakai ialah:

            Selang                                                                                                Tinta










Catridge                                                                                                  Tabung tinta



ULASAN


Sewaktu berkomunikasi  kemahiran berbahasa sangat penting. Hal Ini kerana penggunaan bahasa yang baik penting bagi kedua-dua pihak untuk berkomunikasi. Kemungkinan bahasa yang digunakan oleh pelanggan merupakan bahasa biasa. 

Pemikiran setiap individu adalah berbeza. Pelanggan mungkin menghadapi kesukaran menjelaskan masalah yang dihadapi. Oleh yang demikian pelanggan terpaksa menerangkan bahasa yang mudah tetapi berbanding pula dengan peniaga. Mereka mempunyai pengetahuan yang luas dalam masalah printer tersebut.

Maklumat yang disampaikan oleh peniaga mungkin tidak sampai kepada pelanggan. Hal ini kerana wujudnya istilah-istilah tertentu yang tidak diketahui atau difahami oleh pelanggan.

Thursday, 4 October 2012

SITUASI 9: ATM


                                                                

KHAMIS
4 OKTOBER 2012



Semasa sedang beratur menunggu giliran di ATM bank Islam, saya terdengar suara seseorang dari arah belakang. Suara itu membuatkan saya tersentap. “agak-agak ada setahun lagi tak? agaknya ATM ni bapak dia yang punya ke?. Itulah kata-kata yang keluar dari bibir seorang wanita kepada rakannya.





ULASAN

Dalam setiap hal kita seharusnya bersabar dan janganlah terlalu beremosi. Kata-kata yang tidak sopan itu tidak seharusnya dituturkan. Hal ini boleh menimbulkan kemarahan dan ketidakselesaan kepada orang lain.

 Zaman sekarang ramai yang menggunakan kiasan atau bahasa tersirat untuk menunjukkan ketidakpuasan hati mereka. Sebenarnya cara ini salah. " Budi Bahasa Budaya Kita" itulah slogan yang harus kita pegang dalam hidup kita. 

Berdasarkan situasi di atas, sikap sedemikian sememangnya menunjukkan orang tersebut  tidak beradab.Wajarlah barisan terlalu panjang kerana terdapat satu ATM di situ. Sikap terburu-buru dan kurang ajar inilah sebenarnya pencetus kepada masalah lain.

Wednesday, 3 October 2012

SITUASI 8: Di kedai gunting rambut




 RABU
 3 OKTOBER 2012


Semasa sedang menemani rakan di kedai gunting rambut tiba-tiba datang seorang pemuda berbaju merah menghampiri tukang gunting. “ Tauke u boleh buat rambut macam budak baju biru itu tak??”. Lalu saya menoleh budak baju biru yang dimaksudkan itu. Fesyen rambut budak itu seakan-akan pelakon Korea. Lantas tauke gunting rambut itu menjawab boleh-boleh tapi u kena tunggu sebentar. Ok, satu kepala berapa???saya tak potong kepala saya potong rambut sahaja. Geli hati saya dibuatnya apabila mendengar perbualan tauke gunting rambut bersama pemuda itu.


ULASAN

Walaupun terdapat unsur-unsur jenaka dalam perbualan tersebut namun di sebalik kata-kata itu memberi makna yang mendalam yang berbentuk sindiran. Kebanyakan pemuda sekarang sering mengabaikan penggunaan bahasa yang betul dalam perbualan mereka dengan masyarakat sekeliling. 

Tahu kah kita semua bahawa bahasa itu melambangkan diri kita yang sebenar. Budaya hidup masyarakat Melayu memperlihatkan imej masyarakat Melayu yang lembut dan sopan santun bukan sahaja dari sikapnya yang berbudi bahasa namun penggunaan bahasa yang lebih sopan.

Jika kita lihat hari ini bahasa kita kelihatan semakin hilang kesantunannya. Rata-rata nya berpunca dari diri kita sendiri. Masing-masing terikut-ikut dengan gaya hidup sekarang. Budaya ini secara tidak langsungnya menyebabkan anak-anak kecil yang sedang meningkat dewasa terikut-ikut dengan golongan dewasa yang sedemikian rupa. Oleh yang demikian kesantunan berbahasa haruslah dikekalkan oleh masyarakat kita hari ini.

Tuesday, 2 October 2012

SITUASI 7: I’m only speak in english

SELASA
2 OKTOBER 2012


 ' I'M ONLY SPEAK IN ENGLISH '





ULASAN


' I'M ONLY SPEAK IN ENGLISH ' Kata-kata inilah yang saya lihat di hadapan bilik seorang tenaga pengajar. Dalam hati saya terdetik mungkin orang tersebut berasal dari luar negara, tetapi melihat namanya orang tersebut adalah dalam kalangan orang Melayu sendiri.

Terdetik di hati saya adakah amalan ini yang kita kekalkan dalam masyarakat kita hari ini???. 

Situasi ini menyebabkan saya rasa malu dengan masyarakat Melayu sekarang ini. Terlalu agungkan bahasa luar berbanding bahasa Melayu itu sendiri. Bukan saya tidak setuju penggunaan bahasa Inggeris itu digunakan sewaktu berkomunikasi tetapi mestilah bersesuaian dengan faktor masa dan tempat tertentu.

Bagi mereka yang tidak pandai berkomunikasi dalam bahasa Inggeris sudah pasti menghadapi kesukaran untuk berinteraksi. Boleh sekiranya kita ingin berkomunikasi dalam bahasa lain sekali pun tetapi kita harus sedar bahawa bukan semua bahasa yang kita tuturkan dapat difahami oleh masyarakat di sekeliling.

Monday, 1 October 2012

SITUASI 6: Pembentangan

                                                   ISNIN

                                          1 0KTOBER 2012

  

                                   


Hari ini beberapa kumpulan dikehendaki membuat pembentangan mengenai tajuk yang telah diberikan oleh pensyarah. Setiap ahli dalam sebuah kumpulan terlibat untuk membentangkan tajuk mereka. Terdapat banyak kesalahan bahasa yang tidak sesuai digunakan oleh para pembentang. Misalnya perkataan so, kita orang, next, dan sebagai nya. Selain itu terdapat pembentang yang hanya membaca nota  dan tidak memandang ke arah pendengar yang duduk di hadapan. Nada suara pembentang yang laju menyebabkan pendengar tidak dapat memahami sepenuhnya apa yang telah disampaikan.

inilah akibat sekiranya pembentang gagal berinteraksi dengan khalayak di hadapannya.




ULASAN

Dalam pembentangan kita sering melihat banyak kesilapan yang sering dilakukan oleh para pembentang tanpa mereka sedari. Perkataan yang dituturkan kadang-kadang sering dicampur adukan dengan bahasa pasar atau bahasa rojak.

Sepertinya telah menjadi budaya bagi sesetengah pihak yang menggunakan bahasa rojak untuk berkomunikasi. Amalan ini sekiranya tidak diubah ia akan memberi kesan buat kita semua.

Susunan bahasa yang cantik sebenarnya mampu menarik minat pendengar. Sekiranya bahasa yang kita tuturkan sendiri pun banyak yang salah bagaimana para pendengar  hendak menganalisis maklumat yang diterima itu dengan baik. 

Oleh yang demikian penggunaan bahasa yang betul itu penting bukan sekadar dapat menarik perhatian orang malahan membuatkan kita bertambah yakin dengan maklumat yang ingin kita sampaikan.