Thursday 25 October 2012

SITUASI 24: Loghat negeri Pahang


KHAMIS
25 OKTOBER 2012


Tak cak ne: tak dengar kata

Copeng: tepi sangat

Ngope: kenapa

Molor: Bekas

 Tak pandai kelakor: tak pandai gayakan

Melohor: Tengah hari

                                                Babə: tak dengar cakap

                                                     Kas: Saya

                                          Karang: Nanti atau sebentar

                                          Lantok aok: suka hati awak
 

ULASAN


Sudah lama tidak mendengar loghat negeri Pahang. Ketika di kampung seluruh keluarga menggunakan loghat negeri Pahang dalam perbualan. 

Ada bahasa yang tidak saya fahami dan lama tidak dengari. 
Kata-kata di atas merupakan bentuk loghat negeri Pahang. Disebabkan berjauhan dari keluarga perbualan saya menjadi bahasa standard atau bahasa biasa. 

Apabila pulang ke kampung barulah saya mempelajari dan menukarkan bahasa standard tadi kepada loghat negeri Pahang. Dalam berbahasa penggunaan loghat sebenarnya tidak digalakkan. Bukan apa kita biasanya akan terbawa-bawa loghat itu ke merata tempat.

Hal ini akan menimbulkan salah faham kepada pihak yang mendengar. Tidak semua orang dapat memahami bahasa yang kita ujarkan lebih-lebih lagi apabila kita menggunakan loghat negeri masing-masing. 

Semasa belajar di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) saya pernah terkeluar loghat negeri Pahang ketika berbual dengan rakan saya. Rakan saya cuba perbetulkan ayat saya. Rasanya ayat tersebut sudah betul cuma rakan saya tidak biasa dengan ayat yang saya gunakan. 

Saya menanyakan soalan kepada rakan saya dari negeri Pahang dan dia faham dengan ayat yang saya kemukakan. Kesimpulannya di sini elakkan dari menggunakan loghat dalam perbualan supaya kita sendiri tidak tersinggung dan orang lain dapat memahami maksud yang ingin kita sampaikan.










No comments:

Post a Comment