Thursday 18 October 2012

SITUASI 19: Variasi bahasa


KHAMIS
18 OKTOBER 2012

Setelah berakhir majlis Malam Tautan Kasih Perbayu saya dan rakan bergegas keluar. Bukan apa risau sekiranya kami semua terlepas bas. Kami berenam berjalan secepat yang mungkin. Sampai di pintu pagar kami hanya melihat bas KUO sahaja. Rasa resah timbul dalam diri. Manalah bas ke kampus ni??. Berhampiran kami ada ramai budak lelaki semester satu. Kami pun sembanglah dengan mereka. Ada seorang budak lelaki ni, dia bercakap bahasa Kelantan terlalu pekat. Kadang-kadang saya tidak memahami apa yang diperkatakannya. “ kelik ghatoh aye”, itulah perkataan yang keluar dari mulut salah seorang budak semester satu. Dalam hati saya berkata “ ohh balik ni dia nak ratah ayam ”. Lantas kawan saya bertanya kepada budak tersebut kelik ghatoh ayam tu apa? kawan saya seorang lagi menjelaskan kepada kawan saya itu maksud sebenar apa yang diperkatakan oleh budak tersebut. Kawan saya pun mengangguk, ohhh macam tu ingatkan apa tadi. 

ULASAN

Berdasarkan situasi di atas dapatlah disimpulkan bahawa penggunaan dialek boleh menimbulkan kekeliruan atau ketidakfahaman seseorang. Bagi mereka yang faham maksud sesuatu perkara itu tidak mengapa tetapi bagi mereka yang tidak fahami maksud tersebut pasti akan menimbulkan tanda tanya. Jika kita lihat hari ini ramai yang bertutur menggunakan dialek negeri masing-masing. Penggunaan dialek itu digunakan secara meluas. Sebagai contohnya kita boleh lihat ada penceramah atau ahli-ahli panel yang menggunakan dialek negeri mereka dalam majlis rasmi. Bagi sesetengah orang mereka merasakan bahawa penggunaan dialek boleh merapatkan lagi hubungan mereka dengan khalayak. Memang ada betulnya mereka yang menggunakan dialek dapat mewujudkan kemesraan dan dijadikan suatu hiburan tetapi harus diingat penggunaan dialek ini akan menimbulkan permasalahan bahasa kepada masyarakat kita hari ini. Mutu bahasa Melayu sama ada lisan ataupun tulisan akan merosot akibat penggunaan dialek ini.


No comments:

Post a Comment