Thursday 11 October 2012

SITUASI 14: Bentuk sapaan

KHAMIS
11 OKTOBER 2012

Sewaktu ingin pulang ke rumah, rakan saya memberhentikan basikalnya  di kawasan taman perumahan. Saya hanya mengikuti rakan saya dari arah belakang. Sampai di sebuah rumah rakan saya memberi salam kepada tuan rumah. Akhirnya tuan rumah tersebut keluar. Kelihatan umur  wanita itu sudah menjangkau  60 an. Saya memanggil wanita tersebut dengan panggilan nenek. Namun demikian, wanita tersebut membahasakan dirinya sebagai mak cik. Timbul rasa segan dalam diri dan saya terus memperbetulkan sapaan saya daripada nenek menjadi mak cik.

ULASAN

Status merupakan salah satu faktor penting dalam penggunaan bahasa sapaan. Begitulah juga dengan kata ganti diri yang digunakan dalam pergaulan formal atau tidak formal. Dalam pergaulan biasa, umur dan jarak perhubungan penting di antara seseorang individu dengan individu yang lain. Berdasarkan situasi di atas bentuk sapaan yang digunakan adalah berdasarkan ciri-ciri atau faktor umur seseorang. Oleh sebab mak cik tersebut membahasakan dirinya sebagai mak cik, penutur haruslah menghormati panggilan tersebut. Apa pun bentuk sapaan mestilah dipersetujui oleh kedua pihak.




No comments:

Post a Comment