Wednesday 26 September 2012

SITUASI 3 :Penggunaan bahasa dalam laman web "face book"



Rabu
26 September 2012

ULASAN


Berdasarkan petikan di atas yang di ambil dari laman web “face book” jelas memperlihatkan masyarakat hari ini ramai yang menyalahgunakan bahasa dalam setiap hal. 

Jelas sekali perkataan tidur yang merupakan perkataan asal telah diubah menjadi “ tidor” dan perkataan terbawa ditukar menjadi  “ terbawe”. Hal ini mungkin disebabkan oleh keterbiasaan menggunakannya dalam perbualan harian.

Terdapat juga penggunaan bahasa rojak iaitu gabungan bahasa Inggeris dan bahasa Melayu. Contohnya perkataan "handfree" yang digunakan dalam petikan di atas.

Selain itu, terdapat  juga penambahan pada perkataan Best. Perkataan "best" yang merupakan perkataan dari bahasa Inggeris telah mengalami penambahan huruf lain yang menjadikan perkataan itu menjadi "bestt".

 Bahasa slanga juga turut didapati dalam petikan di atas sebagai contohnya ialah "Boh", "mavolous" dan "ambek kaw". 

Bahasa slanga ini dianggap lebih rendah tarafnya daripada bahasa standard dan bahasa slanga ini turut dikenali sebagai bahasa tidak rasmi. Kebiasaan menggunakan bahasa rojak dan slanga ini akan menyebabkan bahasa Melayu kian terhapus. 

Selain itu, ianya akan memberi kesan kepada sistem pendidikan kita hari ini. Ramai pelajar hari ini sering menggunakan bahasa rojak dalam penulisan karangan. Mereka sebenarnya sudah terbiasa menggunakan bahasa singkatan dalam penghantaran sistem pesanan ringkas (SMS).





No comments:

Post a Comment